Neměli jsme nic. Jen přemíru ambicí a spoustu naivity, říká zakladatel technologické společnosti DIVELIT

Společnost DIVELIT system je česká technologická firma zabývající se vývojem elektroniky a softwaru na zakázku, a to zejména v oblasti takzvaných průmyslových embedded systémů. Za jejím zrodem stojí absolvent Ústavu mikroelektroniky na Fakultě elektrotechniky a komunikačních technologií VUT Matěj Očenášek. O své firmě tvrdí, že jsou něco jako produktovka s vývojem „na klíč“.
Přestože se společnost skládá z týmu profesionálních vývojářů, kterých je na trhu nespočet, disponuje DIVELIT oproti jiným společnostem významnou výhodou. „Někteří lidé by naši firmu popsali jako designe house. Naše přidaná hodnota spočívá v tom, že děláme kompletní produktový vývoj. To znamená, že pro klienty zajišťujeme opravdu celý vývoj elektroniky, od prototypování, přes certifikace, technickou dokumentaci až po softwarový vývoj a zavedení do výroby. Není to o tom, že bychom něco vyvinuli do polotovaru. Předáváme zákazníkům výrobky, které mohou vzít a dát je na trh,“ vysvětluje CEO firmy Matěj Očenášek.
Kromě vývoje dokáže firma zajistit plán celého projektu, rozpočet i analýzu rizik. Vlastní také svou laboratoř, takže služby zahrnují i samotnou výrobu, včetně přípravy vzorků. „Na pre-certifikačních testech spolupracujeme s partnery, kteří mohou podobné testování provádět ve svých laboratořích. Patří mezi ně i VUT nebo Technická univerzita v Liberci,“ zmiňuje absolvent brněnské techniky s tím, že právě komplexnost celé služby je to, čeho si zákazníci cení nejvíce.
Mezi technologie, se kterými ve firmě pracují, patří zejména polovodičové čipy. Konkrétně mikrokontroléry a mikroprocesory s ARM jádry, přičemž nejčastěji využívají jádra M-kortexová a A-kortexová. První typ slouží pro real-time operace, jelikož dokáže okamžitě reagovat a má nízkou spotřebu, druhý je naopak určený pro výkonnější aplikace s plnohodnotnými operačními systémy.
Kromě výrobků, které připravují na zakázku, mají ve firmě i několik vlastních zařízení spadajících do oblastí automotive, energetiky nebo přístupových systémů. Jedním z nich je například M–KIT, all-in-one debugger, který vývojářům elektroniky umožňuje snadno připojit, ladit a testovat vývojové desky, mikrokontroléry a senzory. Mimo jiné získali také mezinárodní patent na technologii pro bezklíčový přístup do automobilů, který posiluje automobilovou bezpečnost.
Mezi klienty, kteří se společností DIVELIT spolupracovali, patří významné firmy jako Rieter nebo Linet, pro které vyvíjeli řešení pro servis nemocničních lůžek a jejich příslušenství či senzor proti nárazům nemocničních lůžek.
Nápad se zrodil při čekání na autobus
K založením vlastní firmy Matěje Očenáška inspiroval dědeček. „Měl jsem obrovskou touhu dokázat něco víc a můj děda během svého života pracoval na spoustě složitých projektů po celém světě. Říkal jsem si, že bych to mohl mít také v genech,“ vzpomíná s úsměvem. Při uvažování nad tím, co by vlastně chtěl dělat, jej napadlo, že by bylo dobré více propojit bezpečnost aut s telefonem. A tak vznikl DIVELIT. Ve třeťáku na střední, na autobusové zastávce po cestě z tréninku. „Neměli jsme nic. Jen přemíru ambicí a spoustu naivity,“ říká pobaveně.

U zrodu firmy byli dva. „Já technicky slabší a kolega technicky silnější. Ale řekli jsme si, že potřebujeme ještě někoho, kdo bude rozumět byznysové stránce, takže jsme přibrali dalšího kamaráda a jeho bratra,“ vysvětluje Očenášek. Postupně se začali věnovat prvním elektronickým zařízením, až se s jedním ze svých nápadů vydali do firmy ŠKODA Auto. „Více méně jsme tam jeli s papírem, nápadem a nějakou drobnou elektronikou. V té době jsme věděli o autech pramálo a mysleli si, že to bude stačit. Rychle jsme zjistili, jak je automobilový průmysl komplikovaný,“ vzpomíná.
Ačkoliv projekt u automobilky neuspěl, získal si pozornost a otevřel firmě dveře k vývoji dalších technologií. DIVELIT oficiálně vznikl v roce 2017 a místo snahy prorazit přímo k výrobcům aut se zakladatelé začali orientovat na dodavatelské firmy, které potřebovaly vývoj elektroniky pro různé průmyslové aplikace. „Náš první velký zákazník byl Jablotron. To byl pro nás takový game changer, i když spolupráce nedopadla úplně úspěšně,“ popisuje Očenášek. V současnosti má DIVELIT 25 zaměstnanců a dvě pobočky – v Brně a v Olomouci.
Největší výzvou je people management
Přestože společnost založil Matěj Očenášek už na střední škole, do podoby, v jaké funguje teď, musela dospět. „Když jsme začínali, nevěděli jsme v podstatě nic. Nešel nám projekt management, nešel nám obchod. Všechno jsme se učili dělat, jak se říká, za pochodu,“ popisuje a doplňuje, že až později pochopili, že je potřeba vycházet z reálných potřeb klientů. Dnes, když vymýšlí vlastní novou službu či výrobek, začínají už automaticky rozhovory s potenciálními zákazníky a partnery, díky čemuž odhalí, co firmy skutečně potřebují. Následně je totiž mnohem snazší s novinkou prorazit na trhu.
I když je primárním fokusem společnosti orientace na trh, věnuje pozornost také inovacím a novým technologiím. Byla první českou firmou zapojenou do konsorcia FiRa zabývajícího se technologií UWB. „S touto technologií si neustále pohráváme, protože věříme, že jednou bude schopná konkurovat třeba Bluetooth nebo Wi-Fi,“ prohlašuje Očenášek.
Ve firmě aktivně spolupracují také s VUT, kde zakladatelé studovali. Podílí se na přednáškách, nabízí studentům odborné stáže a podporují myšlenku, že univerzita by měla být inkubátorem inovací. „Studium na VUT mi přineslo klíčové znalosti, které se rozhodně nedají najít na internetu. Kromě toho ale také skvělé kontakty, protože klíčové lidi v DIVELITu jsem poznal během studia,“ osvětluje absolvent a přiznává, že skloubit vysokoškolské studium a vedení firmy pro něj bylo náročné. „Rok, kdy jsem státnicoval, byl asi nejtěžší v mém životě.“

Největší výzvou, se kterou se za dobu fungování firmy museli zakladatelé vypořádat, není podle Očenáška nic z byznysové ani technologické sféry, ale angažovat lidí a jejich motivace. „Nejtěžší je objevit, proč tu práci dělají. Protože nechceme, aby to brali jen jako práci, ale aby se cítili dobře a byli do toho ponoření. Externí motivace funguje jen do určitého bodu zlomu, proto se neustále snažíme hledat vnitřní motivaci našich zaměstnanců,“ popisuje.
Firma s přidanou hodnotou
A jaké má společnost DIVELIT vize do budoucna? Stát se firmou, která bude úspěšná na celosvětovém trhu. „Pokud bych to měl vyčíslit, je to miliarda v korunách, což je samozřejmě dlouhá cesta a my jsme opravdu na začátku. Ale je to metrika, na kterou jsme schopni zacílit a směřovat k ní. Cílem je tedy najít globální produkt nebo řešení, které nás tam dostane,“ sděluje Očenášek.
„V současnosti se hodně zajímáme o oblast chytrého zemědělství a pomalu hledáme problémy, které je potřeba v agrárním průmyslu řešit. Přemýšlíme, co by měl být ‚ten‘ výrobek,“ uvádí s tím, že je pro něj důležité podporovat vývoj a výrobu na českém trhu. Zároveň však mají také první zahraniční klienty, proto nevylučuje, že další pobočka DIVELIT by mohla vzniknout mimo Českou republiku. „Jednalo by se ale spíš o byznysovou kancléř, než laboratoře pro vývoj nebo výrobu. Chceme, aby zařízení vznikala v tuzemsku,“ vysvětluje Očenášek.
Přestože se firma neustále rozvíjí a expanduje, není jejím cílem donekonečna růst. Podle slov generálního ředitele musí velikost firmy reflektovat reálnou přidanou hodnotu, kterou dodává na trh.
Zdroj: zvut.cz
| Odpovědná osoba | Ing. et Ing. arch. Jana Němcová | 
|---|---|
| Datum publikování | 
 
    Firemní spolupráce
        Řešíte problém, s kterým si nevíte rady?
Obraťte se na naši fakultu. Pomůžeme vám!
Zjistit více o firemní spolupráci
 
                                 
                                