VUT posiluje vazby se středními školami. Spolupracují na rozvoji STEM vzdělávání
Vysoké učení technické v Brně dlouhodobě usiluje o zvyšování zájmu o technické vzdělávání mezi středoškoláky. Aktivně proto spolupracuje se středními školami a pravidelně organizuje setkání, během nichž si zástupci středních škol a univerzity sdílí své zkušenosti a potřeby v oblasti vzdělávání.
Podpora STEM vzdělávání byla hlavním tématem setkání zástupců SŠ a VUT. | Autor: Václav Koníček Letošní fórum zástupců středních škol a VUT, které se uskutečnilo v červnu na Fakultě elektrotechniky a komunikačních technologií, bylo věnováno čipům a polovodičovým technologiím. Ty patří nejen mezi strategické oblasti univerzity, ale i české průmyslové sféry, která v současnosti nabízí široké profesní uplatnění absolventům technických oborů.
Setkání zahájili rektor univerzity Ladislav Janíček a děkan FEKT Vladimír Aubrecht. Oba vyzdvihli důležitost vzdělávání ve STEM oborech a vzájemné spolupráce mezi středními školami a univerzitou. Následovala prezentace oČeském polovodičovém centru, které vzniklo na jaře, a představenípartnerského programu pro školy. Ten je určený pro střední školy, které chtějí aktivně a intenzivně spolupracovat s VUT a propojovat své studenty a pedagogy s univerzitními odborníky.
Fórum se věnovalo čipům a polovodičovým technologiím. | Autor: Václav Koníček Díky novému partnerskému programuuzavřelo VUT memorandum o spolupráci se šesti středními školami, se kterými se bude podílet na rozvoji vzdělávání v technických oborech. S dalšími třemi školami aktuálně probíhá jednání. „Jsme rádi, že školy mají zájem s námi spolupracovat. Jednotlivé stupně vzdělávání by neměly být od sebe oddělené, ale naopak propojené. O to se snažíme právě tímto krokem,“ vysvětlila koordinátorka programu Kateřina Hrozná.
VUT nově spolupracuje se šesti středními školami. | Autor: Václav Koníček Dalším z klíčových bodů programu bylopředstavení koncepce studijního programu pro učitele STEM oborů. Myšlenka totiž vzešla z podnětů, které zazněly na loňském setkání, a reflektuje nedostatek kvalitně technicky vzdělaných pedagogů. „Naším cílem je vychovávat učitele, kteří budou nejen odborně silní ve fyzice, případně informatice či matematice, ale zároveň dokážou studenty inspirovat k dalšímu studiu technických oborů. Příjemně mě překvapil velký zájem špičkových pedagogů a odborníků z VUT o aktivní zapojení do přípravy programu. Díky našemu těsnému propojení s průmyslovou praxí máme v Brně výjimečné zázemí pro vznik moderního a kvalitního učitelského vzdělávání,“ uvedl Vítězslav Máša, prorektor pro další vzdělávání a kvalitu VUT.
Tématem byl i nový studijní program pro učitele STEM oborů. | Autor: Václav Koníček Důležitost studijního programu i to, že učitelé hrají stěžejní roli v rozhodování středoškoláků o jejich další studijní cestě, potvrdil také ředitel Gymnázia Křenová Miroslav Marek. „Ve chvíli, kdy máte skvělého a zapáleného učitele, je to v podstatě influencer a má moc ovlivnit rozhodování studentů. Z naší školy pokračuje mnoho absolventů na VUT a podle mě je to kvůli tomu, kdo u nás učí,“ vysvětlil.
Souběžně se setkáním zástupců středních škol a VUT probíhal takéworkshop pro pedagogy, kteří vyučují fyziku a odborné předměty, o tom, jak učit o polovodičích. Na závěr programu účastníci vyrazili na prohlídku laboratoří na Ústavu mikroelektroniky FEKT a do zábavní vědecké laboratoře Elektrikárium.
Součástí programu byla i prohlídka zábavní vědecké laboratoře Elektrikária. | Autor: Václav Koníček Společná setkání a partnerský program pro školy jsou financovány z projektu NEXT GENERATION VUT: Zvyšování kvality a relevance vzdělávání na VUT, reg. č.: CZ.02.02.XX/00/23_022/0009052.