Rozhovor s absolventem: Petr Grätz, ředitel telekomunikačního byznysu v Tietoevry Create
Petr Grätz je absolventem Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií (FEKT) v oboru kybernetika, automatizace a měřící technika. Nyní v nadnárodní společnosti Tietoevry zastává dvojroli – vede vývoj pro zákazníky v oblasti telekomunikací v České republice, na Slovensku a v Polsku, kde má na starosti 250 lidí, a současně řídí americké geografické centrum včetně expanze na trhy v Argentině, Brazílii a Paraguayi. Přesný název pozice Petra Grätze je: Head of Telecom Cloud Central EU Delivery Operations & Head of Americas Delivery Operations at Tietoevry Create.
Rozhovor s absolventem: Petr Grätz, ředitel telekomunikačního byznysu v Tietoevry Create. | Autor: Karel Horák
Jak Vás studium na VUT připravilo na Vaši profesní dráhu?
Především bych řekl, že mě studium na VUT připravilo velmi dobře, a to jak magisterské, tak doktorské studium. Studoval jsem automatizaci, kybernetiku a měření na Fakultě elektrotechniky a informatiky (FEI), později na FEKTu, a v prvních letech praxe jsem pracoval jako vývojář v oblasti elektronického vývoje. (V roce 2002 došlo k rozdělení FEI a vzniku dvou samostatných fakult: Fakulty informačních technologií (FIT) a Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií (FEKT), pozr. autorky.) Šlo o kombinaci dvou věcí – odborných dovedností a měkkých dovedností, tedy kombinaci tzv. hard a soft skills.
Kompetence, které se stávají čím dál důležitější, jsou z oblasti soft skills. Je potřeba, aby školy připravily absolventa do dnešního dynamického světa. Jde o schopnost učit se nové věci, fungovat v projektových týmech a ve virtuálním prostředí. Pracujeme v globálním prostředí s kolegy z Indie, Latiské Ameriky, severní Evropy, USA a dalších zemí, takže jazyková znalost a schopnost spolupracovat s lidmi, které třeba nikdy osobně neuvidíte, je zásadní. Velmi důležité je kontinuální vzdělávání. Zvláště pak v dnešní, díky technologiím se dynamicky se měnící době.
Příležitosti pro studenty: Stáže v Tietoevry
Studentům nabízíte možnost stáží během studia. Jak konkrétně se u vás mohou studenti zapojit?
Tietoevry má v ČR 2300 lidí, 1900 v Ostravě a 400 v Brně. V obou městech jsme aktivní při spolupráci s univerzitami. S VUT pracujeme dlouhodobě, nabízíme tříměsíční stáže a kontinuálně máme zhruba 10 studentů. Někteří po třech měsících nekončí a zůstávají s námi dále. Studenti pracují buď na projektech našich zákazníků v roli tzv. shadowera, který stínuje zkušeného experta a učí se, jak reálný projekt funguje, nebo na inovačních projektech. Pokud investujeme do vybudování nějakých kompetencí nebo demonstrátorů, často na tom pracují právě studenti. Mají mentora, který přichází s tématem, na kterém se podílejí 2-3 studenti. Může to být v rámci tříměsíční stáže nebo i delší dobu.
V posledních třech letech jsme aktivnější co se týká spolupráce s brněnskými univerzitami, stali jsme se partnery FEKT, spolupracujeme s JIC a jsme společně s VUT a dalšími technologickými firmami zapojeni do STEM projektu, který se snaží inspirovat mladou generaci ke studiu technických oborů.
Co Vás přivedlo do Tietoevry po dvaceti letech působení v jiné nadnárodní firmě?
Tietoevry mě oslovilo a mě zaujalo tím, že je to primárně evropská firma s nordickými kořeny a velkým zaměřením na lidi. Zaměstnanci mají do velké míry flexibilitu, kdy a kde chtějí pracovat, velká část lidí opravdu využívá práce z domu. Výsledky práce samozřejmě musí odvést, ale v dnešním digitálním světě vývojáři oceňují míru svobody, wellbeing a work-life balance. Odpovědnost je v Tietoevry hodně posunuta na lidi, mají ji ve svých rukách.
Druhá věc, která mě motivovala ke změně, je typ byznysu, který v rámci divize Tietoevry Create děláme. Nejsme produktový byznys, ale poskytujeme digitální poradenství a služby pro naše zákazníky – telekomunikační společnosti, medicínské firmy, banky, automobilky a další – to s sebou přináší obrovskou pestrost projektů, průmyslových odvětví a možnost se neustále vzdělávat a zkoušet nové oblasti a věci.
Zmínil jste kontinuální vzdělávání, jak tohle v Tietoevry probíhá?
Vzdělávání probíhá buď osobně u nás ve firmě s využitím interních nebo externích lektorů a školitelů, nebo virtuálně, často také přímo u zákazníka, v případě konkrétních projektových týmů.
Spektrum průmyslových odvětví a kompetencí v našich týmech je opravdu obrovské. V rámci amerického kontinentu hodně pracujeme v oblasti zdravotnictví a bankingu. Některé týmy pracují s low-level embedded systémy neboli systémy, které jsou vlastně jednoúčelovým počítačem. Příkladem může být headset s Bluetooth a integrovaným softwarem. Na druhém konci spektra z pohledu komplexnosti systémů a software pak mohou být implementace ERP systémů (Enterprise Resource Planning – softwarový systém, který zahrnuje všechny nástroje a procesy potřebné k vedení úspěšné společnosti, včetně lidských zdrojů, výroby, dodavatelského řetězce, financí, účetnictví a dalšího, pozn. autorky). Kromě toho pak mnoho dalších oblastí jako cloudová řešení, mobilní aplikace, webové aplikace, front-end, back-end... Prakticky cokoliv z oblasti IT služeb a vývoje jsme schopni obsáhnout.
Budoucnost telekomunikací: Klíčové trendy
Jaké technologické trendy v oblasti telekomunikačního průmyslu považujete za nejdůležitější pro následující roky?
Napadají mě tři hlavní trendy. Zaprvé jsou to sítě 5G – velcí operátoři a uživatelé sítí paté generace řeší aplikace těchto sítí, jako jsou connected cars, connected workers nebo connected healthcare. Dále sledujeme rostoucí poptávku po privátních 5G sítích – typické aplikace jsou ve velkých průmyslových firmách, ocelárnách, papírnách, rafineriích, kde zákazníci vyžadují stoprocentní konektivitu a samotná WiFi jim z důvodu spolehlivosti v některých případech nestačí. Třetí oblastí je cloudifikace a využití umělé inteligence. Nástup AI do telekomunikací je nyní velkým tématem.
Jak v Tietoevry přistupujete k inovacím a implementaci nových technologií?
Protože nejsme produktový byznys, řešíme inovace z velké části tím, že pracujeme na inovačních projektech našich zákazníků, ať už jsou to automobilky, telekomunikace, zdravotnictví nebo banky. V rámci naší firmy investujeme do vzdělávání našich zaměstnanců a budujeme tzv. offeringy neboli stavební bloky, které mohou být využity našimi zákazníky v rámci jejich projektů a řešení.
Například když vstupuje na trh nový standard pro headsety, jak jsem zmiňoval dříve, je výhodné mít v rámci následného vývoje produktu pro naše zákazníky připravený demonstrátor části softwaru nebo knihovny, které následně v rámci zákaznických projektů urychlí vlastní vývojový cyklus. Zákazník prodává sluchátka, ale my máme stavební blok, do kterého jsme zainvestovali z pohledu inovací, zapojili jsme lidi s potřebnými znalostmi a dovednostmi, a tím akcelerovali vývoj produktu.
Důležité je také být neustále v obraze – mít přehled o potřebách současného trhu a zákazníků, o technologických trendech, být aktivní na různých konferencích týkajících se telekomunikací, medicínského byznysu, automobilového průmyslu a podobně.
Jaké vlastnosti nebo dovednosti považujete za klíčové pro úspěšného manažera v oblasti technologií?
Zopakoval bych opět ten důraz a důležitost neustálého vzdělávání se. Technologický trh neskutečně akceleruje a je velmi důležité držet krok. I manažer, který má být i dobrým technickým manažerem, se musí neustále vzdělávat.
Z oblasti soft-skills je to práce s lidmi, aktivní práce s týmem, naslouchání. Jako firma Tietoevry jsme hodně zaměřeni na zaměstnance, pomáháme jim s jejich kariérní cestou, zjišťujeme, co je zajímá, v čem se chtějí profilovat. Zodpovědnost sice posouváme na samotné zaměstnance, ale role manažera je tam od toho, aby pomáhala otevírat dveře a ukazovat nové možnosti.
Klíčová je také schopnost fungovat v globálním týmu a přístup "customer first" – pochopit, co jsou zákaznické potřeby a přijít s návrhem, jak zákazníkovi pomoci.
Jak Vy sám se udržujete v obraze?
Je potřeba být v aktivní komunikaci a spolupráci se svými týmy, vědět, co vaši zaměstnanci dělají. Naši lidé jsou hodně integrovaní v zákaznických týmech, takže nejlépe víme, jaké jsou nové potřeby a výzvy. Sleduji online dění, udržuji kontakt s univerzitami, zajímám se o probíhající výzkumy. Je důležité mít aktivní přístup a být otevřený novým výzvám.
Zřejmě jedna z rad, které byste našim studentům nebo čerstvým absolventům dal, by tedy asi byla ať jsou připraveni se vzdělávat neustále. Jaké další schopnosti považujete za klíčové pro úspěšného manažera v oblasti technologií?
První věc je angličtina – to je absolutní samozřejmost. A také nebát se zkoušet nové věci. Na své kariérní cestě jsem měl několik důležitých okamžiků, kdy bylo potřeba se rozhodnout a vstoupit do nové oblasti, role, často i hodně neznámé. Ale právě tato rozhodnutí pak přináší nové a zajímavé příležitosti. Student, který ukončí magisterský stupeň vzdělávání, má za sebou 5 let studia, ale tím to studium opravdu nekončí. Bude pokračovat celý život.
Důležitá je také schopnost fungovat v globálním světě. A pokud se posuneme do technologických věcí, tak je to cloud a AI. Vidíme to u všech našich zákazníků, pracujeme s tím denně.
Tietoevry - brněnská pobočka. | Autor: Karel Horák
Aktuální projekty a evropská identita
V jakých konkrétních telekomunikačních projektech je Tietoevry v současnosti zapojeno v regionu střední Evropy?
Hlavní oblastí jsou sítě pro naše telekomunikační poskytovatele, dále projekty v oblasti cloudu, cloudifikace a nově také privátní 5G sítě. To jsou tři hlavní oblasti, ve kterých se pohybujeme. Tietoevry má v současnosti globálně asi 23 tisíc lidí, 5 byznysů a náš byznys Create, který je primárně digitálním poradenstvím, má 9 tisíc lidí. Z toho 2 tisíce pracují na projektech telekomunikačních zákazníků.
Zmiňoval jste partnerství s FEKT. Jak důležitá je pro vás spolupráce se školami a jak se snažíte oslovit mladou generaci?
Úzká spolupráce se školami je v souladu s naší firemní kulturou. Nordický původ naší firmy je v přístupu ke školám hodně znát, zvláštní pozornost je kladena na udržitelnost nejen ekologickou, ale právě i z pohledu lidí.
Velký důraz je na diverzitu a korporátní sociální odpovědnost. Chtěli bychom mít také větší vliv na mladé lidi už na střední škole a děti na základní škole a pozitivně ovlivnit jejich rozhodování o studiu na technických vysokých školách. Myslím, že velkou bariérou je strach z techniky, představa že je složitá, nebo strach z matematiky. Je potřeba se bavit už s dětmi ve věku kolem 8 a 9 letech, povzbudit je, aby se toho nebály, a zejména jim ukázat možnosti, které se jim po studiu technických škol otevřou.
Velmi důležitá pro naši firmu je diverzita v širokém slova smyslu – genderová, věková, a také z jakého prostředí pocházíme. Obecně technologické firmy mají nedostatek žen. V ČR to tak prostě je. Vysoké školy produkují nedostatek žen v technických oborech, a to je škoda, protože pro firmy je diverzita vždy obrovským přínosem a neskutečně nastartuje inovační myšlení. I toto téma je pak součástí STEM projektu, o kterém jsme se zmínili dříve.
Autorka: Zdeňka Koubová
Odpovědná osoba | Ing. Zdeňka Koubová |
---|---|
Datum publikování |

Firemní spolupráce
Řešíte problém, s kterým si nevíte rady?
Obraťte se na naši fakultu. Pomůžeme vám!
Zjistit více o firemní spolupráci