Tisková zpráva

Jazyky na technických školách

datum: 27.09.2010

autor: PhDr. Milena Krhutová, Ph.D.

zdroj: FEKT VUT v Brně

soubor se zprávou: tz_jazyky_na_technickych_skolach.pdf

obsah zprávy:

Výuka jazyků na technických školách musí dále růst a vzkvétat


Technicky vzdělaných mladých lidí je nedostatek a komplexně vzdělaných techniků s jazykovými dovednostmi je ještě méně. Odbornost určitě, ale umět prodat své výsledky práce i v zahraničí, to je to co rozhoduje o úspěchu či neúspěchu mladých lidí na trhu práce. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií VUT v Brně dokáže své absolventy vybavit i odbornou jazykovou kvalifikací.
Fakulta má vlastní jazykový ústav a může se pyšnit jako jedna z mála technických škol v ČR odborníky v technickém jazyce. Vedoucí tohoto ústavu je PhDr. Milena Krhutová, Ph.D., která dodává: "Jsme velmi rádi, že si vedení fakulty a VUT uvědomilo potřebu zvýšení odborné jazykové kvalifikace absolventů, což nám pomohlo modernizovat celý ústav a vzbudit zájem u mladých učitelů, kteří se chtějí vzdělávat a přinášejí do výuky nové směry a trendy." I přesto je však všeobecně podpora na technických školách při výuce cizích jazyků nedostatečná. "Myslím si, že časová dotace jazykové výuky by měla být minimálně dvojnásobná. My se však s tímto časovým hendikepem pokoušíme bojovat zejména tím, že jazykové kurzy jsou vybaveny elektronickými oporami pro samostudium a také dalším vzděláváním akademiků v odborném jazyce a speciálních metodách výuky studentů technických oborů. O naše aktivity je možná trochu překvapivě velký zájem, ale naši studenti i postgraduanti se snaží zdokonalovat a budovat svou pozici na trhu práce i ve svém volném čase," dodává dr. Krhutová. Dle dokumentů a rozhodnutí EU by mělo dojít ke sjednocení úrovní jazyků na vysokých školách. S tímto se na FEKT VUT v Brně začalo již před lety a prvním úspěchem je jak zvýšení výstupní úrovně v angličtině v bakalářském studiu, tak zavedení dvou povinných jazykových zkoušek v magisterském studiu.
Ústav jazyků na FEKT VUT v Brně se může pyšnit také jedinečným výzkumem v odborné angličtině používané jako profesní jazyk v elektrotechnickém inženýrství, kterým se zabývala dr. Krhutová a publikovala výsledky výzkumu ve své habilitační práci. Jedná se o analýzu a charakteristiku odborného jazyka demonstrovanou na konkrétních příkladech textů užívaných studenty a odborníky na FEKT. "Je důležité pracovat s nimi tak, jak jsou zvyklí. Mluvit v jejich řeči, ale anglicky. Důležité je uvědomit si, v jakých mapách přemýšlejí. Fakta i jejich pojmenování znají z výuky v češtině, my na to můžeme bez problému navazovat a studenti tak mohou právě využívat svoje odborné znalosti, užívat anglické termíny, které znají z českých textů a pomocí nich dekódovat i anglické texty. Tak se jim podaří vše skloubit," přibližuje vedoucí ústavu a jedna z mála lingvistů, kteří se zabývají ve své vědecké činnosti angličtinou jako profesním jazykem elektrotechnického inženýrství.
Na elektrotechnice v Brně je také velký důraz kladen na odbornou stránku pedagogů. "Snažíme se, o to, aby každý kdo vyučuje odborný jazyk, měl také informace o oborech studentů, a věděl jak specificky vnímají jazyk technici, přestože jsme v elektrotechnice laici," dodává s úsměvem vedoucí ústavu. Ústav se může také pyšnit dvěma velkými doktoráty z anglického jazyka a jako jeden z mála v ČR také doktorátem z anglické metodologie. Takový významný úspěch mají nejčastěji filozofické a lingvistické fakulty v ČR. Každý semestr projde tímto ústavem 3500 studentů a to nejen z Fakulty elektrotechniky, ale také z ostatních fakult VUT a případně Masarykovy univerzity. I tato skutečnost vyzdvihuje význam tohoto ústavu, kde působí okolo dvaceti odborných pracovníků.
V Brně se vyučuje kromě angličtiny jazyky francouzský, italský, německý, španělský, ale také ruský, ve kterém spatřují odborníci z FEKTu velký potenciál. "Je dobré rozvíjet profesní sítě i na východ. Mladí lidé si musí uvědomit, které trhy jsou stále dynamické a mají potenciál růst," dodává proděkan pro bakalářské studium, doc. Ing. Petr Fiedler, Ph.D. Také vybavení učeben, učebnic a jazykových softwarů je na fakultě nadstandardní. "Procestovala jsem při svých odborných cestách velké množství zahraničních univerzit, a mohu potvrdit, že s tak dobrou úrovní, jakou zajišťujeme u nás na fakultě, jsem se setkala jen ve Finsku a možná trochu překvapivě Maďarsku. Nad ostatními zeměmi v odborné výuce jazyků vyčníváme," komentuje významný úspěch Ústavu jazyků z brněnské elektrotechniky, dr. Krhutová.
Velký význam hraje podpora VUT a hlavně vedení fakulty. Dalším významným prvkem jsou také dotace z rozvojových projektů a dalších fondů, které ústav získal v minulých letech a díky nimž se podařilo zkvalitnit výuku jak po stránce materiální, tak teoretické. "Jsme rádi, že se nám za poslední léta podařilo zviditelnit a vybudovat si nezastupitelné místo na celém VUT, to může přispět jen k dalšímu rozvoji a bádání v oblasti odborného jazyka," oceňuje práci celého týmu dr. Krhutová.
A na otázku, Jak přimět mladé, aby se co nejvíce v oblasti jazykových dovedností a znalostí snažili zdokonalovat?, odpovídá vedoucí ústavu s úsměvem: "Nejde jen o to, jaká zná člověk slovíčka, ale hlavně se musí naučit jak myslet a jak se chovat při užívání cizí řeči. Ne vše má totiž stejný význam a ne vše se dá používat totožně, jako v českém jazyce. Snažíme se na ústavu proto, zabývat nejen výukou, ale také výzkumem, který je v oblasti lingvistiky velmi náročný a z časových důvodů se mu nevěnuje tolik lidí, kolik by možná mělo. Je důležité osvojit si kromě odborného jazyka také znalost společnosti a kulturních zvyklostí v cizích zemích. Nejde jen o to, jaký je člověk odborník, ale také jak se umí prezentovat a prodat, což je jedna ze slabších stránek českých techniků. I přesto si myslím, že absolventi naší fakulty jsou co do jazykových schopností slušně vybaveni, jsou jim presentovány zvláštnosti odborného jazyka, ale i sociální dovednosti jak při mluveném, tak i psaném projevu a tak nebudou mít problémy při svém působení v mezinárodní odborné komunitě."
Ústav jazyků jako samostatný útvar vznikl na FEI (Fakulta elektrotechniky a informatiky) v roce 1990 rozdělením tehdejší rektorátní katedry jazyků. V průběhu minulých let byla třikrát změněna koncepce jazykové výuky, aby se přizpůsobila rychle se měnícím podmínkám a požadavkům kladeným na obsah a způsob jazykové výuky. Ústav průběžně analyzuje potřeby studentů a koordinuje výukový systém s fakultními předpisy.
Ústav jazyků zabezpečuje výuku cizích jazyků na FEKT, FP a FIT, přičemž převládá výuka anglického jazyka. Kromě toho ještě nabízí kurzy ruštiny, němčiny a španělštiny. Vedle pedagogické činnosti se Ústav zaměřuje na výzkum v oblastech pragmatiky, pragmastylistiky, analýzy odborného diskursu a metod výuky odborné angličtiny.
Vedle základních kurzů v pokročilostech od mírně pokročilých až po velmi pokročilé Ústav nabízí i kurzy specializované na určité dovednosti jako je Efektivní čtení anglických odborných textů, Obchodní angličtina, Profesní angličtina, Angličtina pro Evropu, Angličtina pro severní Ameriku, Němčina pro Evropu, Nadstavbový kurz v německém jazyce a Odborná němčina. Všechny naše kurzy jsou koncipovány tak, aby připravily studenty z hlediska jazykového i sociokulturního pro zahraniční studijní pobyty či práci u zahraničních firem.
V roce 2004 se stala součástí Ústavu jazyků pedagogicko-ekonomická sekce, která nabízí studium všeobecně vzdělávacích předmětů v oblasti společenských věd - pedagogiky, psychologie a ekonomie. Dovednosti a znalosti získané v těchto předmětech jsou užitečnou součástí kvalifikace bakalářů i magistrů v inženýrských studijních programech.
Nová koncepce výuky anglického jazyka v bakalářském studiu začínající v akademickém roce 2005/2006 koncipuje obsahy kurzů tak, aby odpovídaly požadavkům a úrovním stanoveným Společným evropským referenčním rámcem pro výuku, studium a hodnocení cizích jazyků vytvořený Radou Evropy v roce 2001. Snahou nové koncepce je vybavit absolventy studia jazykově tak, aby se mohli uplatnit i na mezinárodním trhu práce.

zveřejněno dne: 09.02.2012